In C Communicatieadvies

Elk moment van de dag golft de zee het strand op, elke keer brengt de zee iets nieuws en laat het achter. De zee maakt indruk en beklijft. Dit is wat In C ook voor u, uw bedrijf of product wil bereiken. Laten we samen deinen op de zee en bewonderen welke indruk uw communicatie achter laat.

Super You!

Leuke woorden om mee te beginnen; Super you! Deze woorden vormden het thema van de netwerkbijeenkomst van Inspiration4women, een netwerkinitiatief van Rabobank Vaart en Vechtstreek. Eén van de eerste bijeenkomsten waar ik aanschoof als startende én vrouwelijke ondernemer. Wat kon ik verwachten? Een gezellig theekransje of ‘the-battle-of-the-bitches’?

Gelukkig kan ik antwoorden met “Geen van twee.” Een theekransje of een battle zijn twee uitersten, maar aan geen van beiden zou ik iets hebben. Maar de workshop ‘Super you’ heeft zeker wel iets opgeleverd. Bij binnenkomst werd ik allerhartelijks welkom geheten door Carla Braker, eigenaresse van ’t Hooge Holt in Gramsbergen en gastvrouw van de avond. De medewerksters van de Rabobank én organisatoren van deze avond waren druk met de puntjes op de i. Ik was op tijd, dit had als voordeel dat ik rustig een kopje thee kon pakken en mijn binnenkomende  collega-onderneemsters kon bekijken.

Niks geen battle-of-the-bitches! Spontane reacties op mijn komst was wat mij tegemoet kwam. “Leuk dat je er bij bent, wat doe je en wie ben je?” Op deze laatste twee vragen liet trainer Shirley Legdeur van Jobtraining ons het antwoord zoeken in haar workshop ‘Super you!’ Het schijnt dat de eerste indruk van vrouwen binnen negen seconden is gevormd. (Leuk tweede feitje; mannen doen er drie minuten over.)  In die negen seconden hebben vrouwen ingeschat of de persoon in kwestie getrouwd is, een baan heeft en welke sport hij/zij beoefent. Of hij/zij vrijstaand woont of toch een rijtjeshuis heeft. Belachelijk snel, maar we mochten het op haar en op onze buurvrouwen van die avond uitproberen. En wat blijkt? Het klopt!

Later in de workshop moesten we aangeven welke kwaliteiten we zelf denken te hebben. Na er drie op papier geschreven te hebben, werd de opdracht uitgebreid. Call a friend! Ik zit toch een workshop te volgen? Ja, maar bel een vriend, familielid of collega en vraag en hem/haar wat jouw kwaliteiten zijn. Tot mijn verrassing blijk ik twee, plezierige, kwaliteiten te hebben die ik niet had benoemd.

Uiteindelijk nam Shirley ons mee naar de ultieme opdracht van de avond. Schrijf je eigen pitch! En over die pitch denkt iedereen wel eens na, voor jezelf of voor het bedrijf waarvoor je werkt. Waarom ben ik degene? Waarom moet men bij onze onderneming zijn? Sommige mensen zijn heel kordaat en noemen heel stellig twee of drie punten, als ware het feiten, die niet te betwisten zijn. Deze stelligheid moet ik nog leren, ik moet mij nog bekwamen in het pitchen. Maar met de verzamelde kwaliteiten en persoonlijke feiten moet je, volgens mevrouw Legdeur, ver komen. Een strakke tien minuten kregen we van haar om je persoonlijke pitch te schrijven. En daarna, natuurlijk, de presentatie. Een pitch is niet alleen een zinnetje op papier, het is ook hoe je het zegt en brengt. Met grote ogen heb ik gekeken naar enkele dames die gingen staan, blij was ik met de dame die bleef zitten en mijn bewondering oogstte de dame die op haar stoel ging staan. Wauw! Heb ik zelf gepitcht…? Nee, de woorden die mijn pitch moest voorstellen, pasten nog niet bij mij. Mijn buurvrouw spiekte mee en gaf enkele waardevolle tips. Ik ga mijn pitch bijschaven en wie weet sta ik binnenkort ook op die stoel!

Naast veel opgedane tips & trucs, vond ik één opmerking ook heel waardevol: “We hebben geen concurrenten. Iedereen heeft zijn eigen kwaliteiten.” En misschien was deze opmerking ook wel de boodschap van de avond. Ik heb leuke en interessante onderneemsters ontmoet. Dames met wie ik vaker in contact zou willen komen en van wie ik nog wat kan leren. Met de slogan ‘I’m worth it’ op een goodiebag rijd ik het donker van Gramsbergen in. Al rijdend bedenk ik mijn volgende stappen in de wereld van (vrouwelijk) ondernemerschap.

Informatie

Dit bericht was geplaatst op 27 september 2012 door .

In C op Twitter

